Nehéz megmagyarázni miért érzik jól magukat az autókban, autókon a nyestek, de vélhetően ez a helyzet, különben nem tevékenykednének bennük, rajtuk, sokszor károkat okozva.
Úgy gondoljuk mindenki, aki a szabadban parkol, találkozott már a nyestek problémájával. Ezek a mozgékony kis ragadozók szívesen lakják be esténként az autókat, bár, hogy mit szeretnek benne, nehezen érthető. Lehet kis rágcsálókat keresnek a motortérben, vagy szét akarnak nézni a kocsi tetejéről. Egy biztos, azért jelezni szeretnék az autótulajdonosoknak, hogy arra jártak.
Lábnyomok a kasznin, a meredek fényezett részeken körömkarcolások, ürülék a sárvédő élén, tetőn, csomagtérajtón – ez utóbbi lehetőleg úgy, hogy rés felett legyen nehezen lelökdöshetőn, és jusson belőle bentre is. Az meredek hátfalú kocsiknál a hátsó ablaktörlőt kapaszkodónak használják, idővel lejjebb is rángatják, mint ahogy állna eredetileg.
Mindez ugyan bosszantó, valamelyes kárt is okoz, de az igazi pusztítást az olajszagú motortérben végzik. Szerencsés esetben csak jelet hagynak: legutóbb a szívósor tetejéről dobáltam ki megrágott kenyereket, barátom a fényszóró mögött akadt halmaradékokra (Budapest közepén). Igen kis helyekre befurakodnak, lábnyomok és szétkent sár tanuskodnak erről a motortéri burkolatokon. A baj akkor kezdődik, amikor finomnak tűnő kábeleket vagy csöveket találnak.
Ez utóbbi esetben is különböző szintjei vannak a károkozásnak. Különféle műszaki hibák, elektromos zárlatok, elcsurgó folyadékok, működésképtelenség: attól függően, hogy mit találnak meg. Egy hónapon belül az ismerettségi körben ennél komolyabb bajt okoztak. Az autótulajdonosnak az tűnt fel, hogy fény szűrődik ki a garázsból: kiderült a kocsi motortere kigyulladt. Azonnal kitolták az épületből, eloltották a motortéri tüzet, de ez alighogy sikerült lángra lobbant a műszerfal. A tűzoltókat is kihívták. Mire kiértek a hivatásosok, addigra sikerült ismét megfékezni a tüzet, de lényegében a kocsi odalett. A tűzoltói vizsgálat szerint a műszarfaltömbön belül indult a tűz, oda jutott be valahogy az állat és rágott el vezetékeket. Erre azért nehéz felkészülni.
A probléma évtizedek óta ismerős, sőt talán mióta autó létezik. Az autógyártók is igyekeztek tenni ellene, kutatták mit szeretnek a kis állatok, és mi az, ami számukra nem finom. Majd adalékolták a gumicsövek, szigetelések anyagát, több-kevesebb sikerrel. Sokféle autót használva, a cikk írójánál egy Toyota és egy Skoda motortéri hangszigetelését szedték szét, a többi kocsit csak megjelölték kívülről, vagy mint feljebb említettem, étteremnek nézték.
Az autóhasználók is próbálkoznak sokféle trükkel a nyestek elriasztására. Felsoroljuk, amelyekkel találkoztunk, el lehet gondolkozni kinek, mi vált be:
- Kutyaszőrt tenni a motortérbe kis vászonzacskóba (zokni)
- Emberhajat tenni a motortérbe kis vászonzacskóba
- Nyestriasztó szert tenni a motortérbe
- Nyestriasztó vegyszerrel befújni a motortér környezetét
- Ultrahangos nyestriasztó
- WC illatosítót tenni a motortérbe (minél erősebb szagú tablettást)
- Körberakni az autót műanyag vizespalackokkal
- Kifeszített, lefektetett csirkehálóra (drót) parkolni
- Ecetet spriccelni a motortérbe
Ha síszezon, akkor tetőbox
13 tetőboxot tesztelt a legismertebb német autóklub az ADAC. A sítúrák elvárásaiból indultak ki.
Ha síszezon, akkor tetőbox
13 tetőboxot tesztelt a legismertebb német autóklub az ADAC. A sítúrák elvárásaiból indultak ki.
Ködös, nedves időt jósolnak a következő napokra!
A tartós ködös időben nagymértékű a csapadék lecsapódása az útfelületekre. Ezért ezek nyálkássá, erősen csúszóssá válnak, jobban, mint az esős felület, mivel most a fagypont körüli hőmérsékletben megindul a jegesedés!
Ködös, nedves időt jósolnak a következő napokra!
A tartós ködös időben nagymértékű a csapadék lecsapódása az útfelületekre. Ezért ezek nyálkássá, erősen csúszóssá válnak, jobban, mint az esős felület, mivel most a fagypont körüli hőmérsékletben megindul a jegesedés!
Elő a jégkaparókkal!
Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!
Elő a jégkaparókkal!
Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!
Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?
Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?
Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?
Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?
Mire számítsunk a gumisnál?
Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.
Mire számítsunk a gumisnál?
Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.
Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.
Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.
Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!
Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.
Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!
Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.